معرفی و بررسی انواع کنسرو ماهی تن

معرفی و بررسی انواع کنسرو ماهی تن

کنسرو تن ماهی از آن دسته غذاهایی است که در سراسر دنیا  علاقه‌مندان خود را دارد. کنسرو تن ماهی بسیار مغذی بوده و منبع سرشاری از پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین‌های گروه ب است. همچنین معمولا کنسروها در روغن سرو می‌شوند که معمولاً از انواع روغن‌های سویا، آفتابگردان یا زیتون تشکیل شده‌اند.

گروهی از دانشمندان معتقدند که در ماهی تن مقادیری جیوه وجود دارد و به همین دلیل توصیه می‌کنند زنانی که در دروه بارداری هستند باید مصرف تن ماهی را به ۱۱۳ میلی‌گرم در هفته کاهش دهند و یا اینکه می‌توانند غذاهای دریایی دیگر مثل ماهی خال‌خالی، سالمون، میگو یا کنسرو سبزیجات را جایگزین آن کنند.

نکته اینکه به دلیل احتمال وجود باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم، کنسرو ماهی می‌تواند باعث مسمومیت و عوارضی مانند بوتولیسم شود؛ بنابراین پیش از مصرف، قوطی کنسرو باید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب جوش قرار گرفته و حرارت کافی ببیند

در ادامه به معرفی برترین برند های تن ماهی در ایران می پردازیم.

شیلتون

برند شیلتون از به‌نام‌ترین و قدیمی‌ترین برندهای تولید کننده کنسرو ماهی تن می‌باشد. کنسرو ماهی شیلتون در مدل‌های مختلفی توزیع می‌شود از جمله تن در روغن، تن در روغن زیتون، تن دودی، تن در آب نمک و تن در شوید. هر چند که استفاده از روغن گیاهی از نکات مثبت تن شیلتون به‌شمار می‌رود اما مقدار آن در هر قوطی از این کنسرو قابل‌تأمل و محسوس است. برای کسانی که از غذاهای چرب خوش‌شان نمی‌آید، استفاده از این کنسرو احتمالا خوشایند نخواهد بود.

بیشتر مصرف‌کنندگان کنسرو ماهی تن معتقدند که طعم خوب شیلتون از نقاط قوت آن است و همچنین بوی بدی هم ندارد و از نمک زیاد استفاده نکرده است. درب تن‌های شیلتون هم آسان‌بازشو هستند و برای مصرف‌شان بعد از ۲۰ دقیقه جوشاندن نیازی به درگیری با قوطی نیست.

کنسرو ماهی تن شیلتون از لحاظ بافت یک‌دست است و در آن استخوان و تکه‌های جداجداشده گوشت وجود ندارد اما از لحاظ قیمت در مقایسه با حجم کنسرو ها در دسته گران طبقه می‌شود.

برای خرید تن ماهی شیلتون کلیک کنید.

اویلا

اویلا برند نام آشنا در زمینه تولید مواد غذایی مختلف به‌ویژه روغن است. در اقدامی متفاوت اویلا اقدام به تولید کنسرو ماهی تن کرده است که حضور این برند در دنیای ماهی‌ها هم با موفقیت همراه بوده است. اویلا تولیدات خود را مطابق با ذائقه مصرف‌کنندگان تولید می‌کند از این رو مصرف‌کنندگان نیز از طعم تن‌های ماهی برند اویلا خوش‌شان می‌آید و معتقدند طعم خوبی دارد و بوی نامطبوعی نمی‌دهد.

از ویژگی‌های کنسرو ماهی تن اویلا می‌توان به روغن به‌کاررفته شده در در این محصول اشاره کرد که روغن سویاست. این روغن گیاهی برای سلامتی مفید خواهد بود اما افرادی که به سویا حساسیت دارند در خرید این تن ماهی دقت کنند. درب تن ماهی اویلا آسان‌بازشو است از لحاظ قیمت نسبت به بسته‌بندی کنسرو، مقرون‌به‌صرفه می‌باشد؛ اما از لحاظ بافت گوشت، صددرصد یک‌دست نیست و حجم روغن به‌کاررفته در کنسرو به نسبت گوشت کمی زیاد به نظر می‌رسد.

تحفه

کنسرو تن ماهی تحفه از پرفروش‌ها و محبوب‌های بازار ایران است. هنگامی که درب بعضی از کنسروهای تن را باز می‌کنید با ماهی‌های خردخردشده روبه‌رو می‌شوید و گوشتی لذیذ و یک‌دست مقابل چشم‌هایتان نمایان نمی‌شود. وجود تکه‌های استخوان هم از آن موارد ناخوشایندی است که گاهی دیده می‌شود ولی طوری هم نیست که پر از ذرات استخوان و سیاهی باشد و بافتی غیرمنسجم و نرم زیر دندان بیاورد.

درب کنسرو ماهی تن تحفه هم آسان‌بازشو است. یعنی گیره‌ای روی کنسرو تعبیه شده که با کشیدن آن، بدون نیاز به درب‌بازکن می‌توانید کنسرو را باز کنید. از لحاظ قیمت این تن‌ها نسبت به حجمی که دارند، یکسان‌بودن گران‌ترین تن از میان فهرست این مقاله است. از لحاظ ارزش غذایی تن ماهی تحفه چربی مناسبی دارد و شور نیست. از لحاظ ارزش غذایی روغن به‌کاررفته در آن باعث شده که طعم خوبی داشته باشد و چربی روغن آزاردهنده و سنگین نیست.

البته به هر حال با محصولی غیرچرب و بدون نمک روبه‌رو نیستید. از ویژگی‌های مثبت دیگر تن ماهی تحفه عدم داشتن بو نامطبوع است. بوی تند و غلیط ماهی بعد از بازکردن درب این تن به مشام‌تان نخواهد خورد.

برای خرید کنسرو ماهی تحفه کلیک کنید.

شیلانه

کنسرو ماهی تن شیلانه نیز یکی از قدیمی‌ترین تن‌های بازار ایران است. سال‌هاست که در سبد خرید ایرانی‌ها جای داشته و انصافا هم این جایگاه را به خاطر کیفیت خوبش داراست. از ویژگی هایی که باعث شده کنسرو ماهی تن شیلانه در میان بهترین برندهای این حوزه باشد، بافت این محصول است که یک‌دست و صاف می‌باشد. درب این قوطی کنسرو هم آسان‌بازشوست. از لحاظ قیمت کنسرو ماهی تن نسبت به بسته بندی، نسبتا گران است.

برای خرید کنسرو ماهی شیلانه کلیک کنید.

مکنزی

برند مکنزی یکی از برندهای جدید در حوزه تولید کنسروهای ماهی تن می‌باشد که در انواع مختلف این محصول را تولید می‌کند. درب این کنسرو هم آسان‌بازشو است. از لحاظ طعم، مکنزی طعم مطبوعی دارد اما از لحاظ بافت، خیلی یک‌دست نمی‌باشد؛ یعنی نباید انتظار داشته باشید که به شکل قالبی و با بافتی یک‌پارچه، تن در بشقاب قرار بگیرد. هنگامی که درب این کنسرو را باز می‌کنید، بوی ماهی کمی در این کنسرو احساس می‌شود. اگر از آن دسته افرادی هستید که بوی ماهی را اصلا و ابدا نمی‌پسندید، شاید بهتر باشد که به سراغ مدل‌های دیگر تن ماهی موجود در بازار بروید.

طبیعت

یکی از بهترین تولیدکنندگان کنسرو ماهی تن، طبیعت است. این محصول نیز دارای درب آسان باز شو بوده و برای رسیدن به محتویات داخل قوطی کنسرو نیاز نیست تا زمان زیادی را صرف کنید. بافت این تن ماهی یک‌دست است و خبری از استخوان و ناخالصی در میان گوشت یک‌دست و لذیذ ماهی نیست. چربی و نمک این تن ماهی هم مطلوب است و بوی خوبی دارد. شاید بتوان گفت که بوی آن و طعمش یکی از بهترین برندها در ایران است.

تاپسی

تاپسی از برندهای جدید در بازار کنسروهای ماهی می‌باشد که توانسته است علی رغم حضور جدید در بازار جایگاه خیلی خوبی کسب کند. کنسروهای تاپسی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی می‌باشد و حتی جعبه و بسته‌بندی آن هم با موارد همیشگی فرق دارد. یعنی بسته‌های کنسرو ماهی تاپسی به شکل رایجِ گِرد در بازار عرضه نمی‌شوند. تاپسی جعبه‌ای مستطیلی دارد و وزنش هم حدود ۱۲۰ گرم است. قیمت تن تاپسی نسبت به میزان ماهی موجود در آن کمی گران به نظر می‌رسد.

درب آن راحت باز می‌شود و با روغن گیاهی هم درست شده است. مصرف‌کنندگان این برند از طعم ماهی رضایت دارند و از اینکه بوی بد و تند ماهی بعد از بازکردن قوطی کنسرو به مشام‌شان نمی‌خورد، اظهار خوشحالی می‌کنند. از ویژگی های کنسرو ماهی تاپسی از لحاظ بافت گوشت تن تاپسی یک‌دست و خوشایند است. از لحاظ ارزش غذایی نمک تن ماهی تاپسی به‌اندازه است اما چربی آن اندک نیست که برای کسانی که از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنند توصیه نمی‌شود.

نظرات بازدیدکنندگان